Gezond eten op uw werk

Gezond eten is de basis van een gezonde leefstijl, samen met voldoende bewegen, niet roken en goed slapen. Maar gezond eten op uw werk, hoe doet u dat? En wat levert het u op?

Nieuws
Datum: 18-12-2018

Het totaalpakket
U eet niet ineens gezond als u vaak één bepaald product eet, dat bijvoorbeeld door bloggers en vloggers de hemel in wordt geprezen. Het gaat er ook niet alleen om of u wel of niet ontbijt of dat u veel groente eet bij uw warme maaltijd. Het gaat om het totaalpakket aan eten en drinken dat u elke 24 uur binnenkrijgt en wanneer u uw eetmomenten kiest. Bij dat totaalpakket hoort ook genieten! Want eten betekent niet alleen dat u alle voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals eiwitten en vitamines, maar ook dat u geniet van wat u eet.

Eet op tijd
Een groot deel van de dag brengt u door op uw werk. Wat u eet en drinkt tijdens uw werkdag maakt daar dus een groot deel van uit. Het is een aanrader om op tijd te eten. Zorg dat er niet meer dan 6 uur tussen iedere maaltijd zit. Wacht niet te lang, anders kunt u zich niet meer goed concentreren en voelt u zich niet fit. In het wielrennen noemen ze dat ‘de man met de hamer tegenkomen’. Niet handig als u de Tour fietst, maar ook niet als u ‘alleen maar’ aan uw beeldscherm zit, want nadenken lukt dan niet meer zo goed. Bovendien krijgt u tijdens zo’n dip misschien zó veel trek dat u veel meer eet dan u van plan was, vooral zoete dingen. Voorkomen is beter dan genezen, dus eet op tijd.

Kies verstandig
De Schijf van Vijf kent u waarschijnlijk wel. De eerste versie verscheen al in 1953! Sinds die tijd is er gelukkig veel veranderd, de Schijf van Vijf ging met zijn tijd mee. De Schijf is niet zo schreeuwerig en uitbundig als de voedingsboeken, blogs en vlogs die je tegenwoordig hebt. Maar hij is wel gebaseerd op betrouwbaar onderzoek en daarom heel geschikt om als leidraad te nemen. Je hoeft de regels van de Schijf van Vijf niet voor 100% te volgen. Elke stap in de goede richting is er één.

Geniet zoveel mogelijk van uw eten en maak er tijd voor. Doe geen twee dingen tegelijk, dus  niet eten en werken op hetzelfde moment. Gun uzelf een moment van rust. Hoe belangrijk het ook is dat u nú die mail verstuurt. Op die manier eet u niet alleen met uw buik, maar ook met uw hoofd en kunt u er beter van genieten.

De spelregels in een notendop
Tijdens het eten op uw werk geldt:

  • Varieer zo veel mogelijk. Wissel lekker af.
  • Drink voldoende vocht, zoals water, thee en koffie.
  • Eet minder vlees en meer plantaardige producten.
  • Eet veel groente en fruit, kies geen vruchtensap.
  • Kies vooral volkorenbrood.
  • Kies niet te veel en niet te vaak producten die niet in de Schijf van Vijf staan

Bron: Aevitae, Aevitaal

Stel ons gerust uw vraag

0187 - 497 111
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.