Sport met uw verstand

Sporten is goed voor uw gezondheid. Toch lopen sporters in Nederland jaarlijks 4,7 miljoen blessures op. Om gezond te blijven moet u daarom niet alleen uw lijf, maar ook uw hersenen gebruiken. Dan sport u met verstand.

Nieuws
Datum: 13-05-2019

Zes adviezen om blessures te voorkomen:

Goede sportuitrusting

Dit is afhankelijk van de sport die u beoefent. Denk bijvoorbeeld aan goede sportschoenen of warme onderkleding in de winter. Ook veiligheidsattributen zoals een lichtgevend hesje of beschermers voor knieën, ellebogen, scheenbenen of gebit zijn vaak noodzakelijk voor uw eigen veiligheid en die van een ander.

Variatie

Zorg voor variatie in uw training: verschillende duur, ondergrond en tempo. Maar het liefst ook verschillende sportvormen zoals kracht, uithoudingsvermogen of intervaltraining.

Opbouw

Bouw de sportieve belasting rustig op. Een handige vuistregel: verhoog uw afstand of tijd met maximaal 10% per week. Bouw daarnaast uw training zelf rustig op. Zorg voor een verstandige indeling: warming up, training, cooling down.

Herstel

Zorg voor voldoende herstel na een training. Plan af en toe een herstelweek in. In die week beoefent u andere sporten, maar dan minder vaak en minder zwaar.

Zorg voor uzelf

Voldoende slaap, gezond eten en vooral genoeg drinken is belangrijk voor iedereen, ook voor een sporter. Met een verkoudheid kun je nog wel trainen, maar als je echt ziek bent, dan kun je beter goed uitzieken voor je weer gaat sporten.

Word sterker

Krachttraining en spierversterkende oefeningen dragen bij aan blessurevrij sporten.

Stel ons gerust uw vraag

0187 - 497 111
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.