Denk aan uw gezondheid: drink voldoende water

Een mens heeft gemiddeld 1,5 liter vocht per dag nodig, méér als het een warme dag is. 1,5 liter is ongeveer tien glazen of koppen, bijvoorbeeld water, koffie, thee, melk, bouillon en soep. Drinkt u te weinig, dan kunt u zich slap gaan voelen en lukt het u minder goed om zich te concentreren. Voor drinken geldt:

Nieuws
Datum: 09-07-2019

Water uit de kraan is prima. Water uit flessen is ook goed, maar dat is veel duurder en slecht voor het milieu.

Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

Doe geen suiker in uw koffie en thee. Drink geen frisdrank, vruchtensap of ranja. Als het om de calorieën gaat, is light frisdrank beter dan frisdrank met suiker. Nog beter is het om die zoete drankjes af te wennen. Dat geldt ook voor de zoetjes in koffie en thee.

Zwarte of groene thee is gezond

Het is gezond om iedere dag 3 koppen zwarte of groene thee te drinken. Zwarte en groene thee verlagen de bloeddruk en beschermen tegen hart- en vaataandoeningen. Zwarte theesoorten zijn bijvoorbeeld Engelse melange of Earl Grey, maar ook thee met vruchtensmaak zoals citroen of aardbei. Rooibosthee en muntthee zijn ook prima drankjes, maar zij hebben niet de voordelen van zwarte en groene thee.

Kies gefilterde koffie

Matig uw koffieconsumptie. Drink maximaal 4 kopjes gefilterde koffie of 2 à 3 kopjes espresso of koffie uit cups. Wilt u meer koffie? Kies dan voor cafeïnevrije gefilterde koffie. Drinkt u koffie uit een automaat en wilt u weten of die gefilterd is? Vraag dat dan aan de beheerder of leverancier. Drink liever geen cappuccino uit automaten of zakjes, want die bevat vaak veel suiker, zout en vet.

Drink geen fruit, maar eet het

U kunt beter een sinaasappel eten dan een glas sinaasappelsap drinken. Dat geldt voor alle soorten fruit en sapjes en smoothies. Een stuk fruit levert meer voedingsvezels en een voller gevoel op. Bovendien bevat het minder calorieën en verlaagt het onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.