Meest gestelde vragen rondom uw reizen en het annuleren van reizen

Uw reis- en annulering(verzekering) en coronavirus
Vakantie annuleren als gevolg van het coronavirus
Is er sprake van ziekte (bijvoorbeeld als gevolg van corona) bij jezelf, familielid en/of reisgenoot? Neem dan contact met ons op. 

Niet ziek en niet besmet met het coronavirus? Toch annuleren?
Je kan altijd besluiten je vakantie niet door te laten gaan. Je bent met je annuleringsverzekering niet verzekerd voor annuleringskosten als gevolg van een negatief reisadvies of een reisverbod door het coronavirus.

TIP: Je kunt het beste contact opnemen met je reisorganisatie of leverancier.

Vergoeding en betaling reissom: omzetten in voucher ja/ nee?
Mijn reis is geannuleerd, wie vergoedt nu de gemaakte kosten? En ik krijg in plaats van mijn geld een voucher terug. Kan dit?
Uw annulerings- of reisverzekering zal deze kosten meestal niet vergoeden. U kunt uw geld dan terugvragen bij de organisatie waar u de boeking heeft gedaan. Andere kosten die u maakte voor de reis (bijvoorbeeld visumkosten) krijgt u vanwege overmacht niet terug.

Veel ANVR-reisorganisaties annuleren nu hun pakketreizen. Normaal gesproken heeft u dan recht op teruggave van uw geld, maar nu is er sprake van een uitzonderlijke situatie. Daarom is de coronavoucher in het leven geroepen. Hiermee kunt u het komende jaar een nieuwe reis boeken. Het voordeel van deze voucher is dat deze gedekt is door de SGR. Als de reisorganisatie in de tussentijd failliet gaat, bent u als reiziger uw geld niet kwijt en kan u bij SGR aankloppen.

U bent overigens niet verplicht om een voucher te accepteren als uw reisorganisatie de reis annuleert. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Het risico daarvan is alleen dat er na het annuleren van uw reis geen overeenkomst meer bestaat. Als de reisorganisatie dan failliet gaat omdat te veel mensen hun geld terug willen, staat SGR in dat geval niet meer garant voor u en uw vordering komt dan op de grote stapel terecht.

Uiteindelijk is het aan u om deze afweging te maken. Het is natuurlijk lastig om in te schatten welke reisorganisaties deze uitzonderlijke situatie financieel aan kunnen.

Ik moet nu de volledige betaling van de reis doen, terwijl ik nog niet eens zeker weet of deze doorgaat. Moet ik betalen of niet?
Voor reizen waarover nog onduidelijkheid bestaat, geldt nu eigenlijk dat de overeenkomst gewoon nog staat en uitgevoerd zal worden. Het is nog afwachten hoe lang maatregelen blijven gelden en of er daardoor meer reizen geannuleerd zullen worden.

Als u nog een gedeelte van uw reissom moet betalen, is het wel raadzaam om in overleg te gaan met uw reisorganisatie voor een handige oplossing. Als er nu nog onduidelijkheid bestaat over de vraag of de reis doorgaat, is het niet altijd verstandig om zelf uw reis te annuleren. Dit kan namelijk niet altijd kosteloos. Zolang het nog niet helemaal duidelijk is of de pakketreis wel of niet doorgaat, is het advies dus eigenlijk gewoon om te overleggen met uw reisorganisatie.
(bron: Arag.nl)

Meldpunt: Bijzondere Bijstand Buitenland

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis zijn gestrand en niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, kunnen zich melden bij een centraal meldpunt: bijzonderebijstandbuitenland.nl. Zoek je hulp om terug te keren? Registreer je dan via Bijzondere Bijstand Buitenland. Bijzonderebijstandbuitenland.nl is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid
 

Wij hebben ernaar gestreefd deze informatie over de (mogelijke) gevolgen van het coronavirus zo goed mogelijk gecontroleerd te hebben op inhoud en actualiteit. Adviesgroep De Vogel kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, die direct of indirect het gevolg is van eventuele onjuistheden die in deze informatie staan of als er problemen ontstaan door het (onjuist) gebruik van deze informatie.

Contact

Heeft u nog vragen of wilt u gewoon iets kwijt? Wij staan voor u klaar. Onze vakspecialisten ondersteunen u waar zij kunnen en benutten alle mogelijkheden om u zo goed mogelijk te helpen.

  • Telefonisch

    0187-497111

  • Stuur ons een e-mail

    info@devogel.nl

  • WhatsApp

    06-52681679 (particuliere verzekeringen)

  • Live chat

    Opent automatisch op onze website op werkdagen tussen 08.30 uur en 17.00 uur. 

Of vul het contact- vraagformulier in. Dan nemen wij contact met u op en/of beantwoorden uw vraag per e- mail.

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.