Bedrijf starten: wat moet je regelen?

Als je voor jezelf begint, komt er veel op je af. Je wilt je goed voorbereiden en niets over het hoofd zien. Daarom hebben we voor je op een rij gezet waar je allemaal aan moet denken. Zo weet je zeker dat je helemaal klaar bent om van start te gaan.

Nieuws
Datum: 05-10-2023

Ook zaken die handig zijn om bij stil te staan vind je hier terug. Zoals je voorbereiding op de start van je eigen bedrijf, hoe je ondernemersrisico's kunt beperken en wat je kunt regelen voor je pensioen.

  • Regelen voordat je je inschrijft bij KVK
  • Inschrijven bij KVK
  • Regelen na je inschrijving
  • Checklist bedrijf inschrijven

Regelen voordat je je inschrijft bij KVK
Word je ondernemer? Dan ben je verplicht om je in te schrijven bij KVK. Maar voordat je een afspraak maakt, zijn er een paar dingen om over na te denken en te regelen.

  • Moet je je inschrijven?
    Weet je zeker dat KVK jou als ondernemer ziet? Check Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij KVK?
     
  • Vergunningen
    Controleer of je vergunningen of diploma’s nodig hebt om je bedrijf te beginnen. En of je hiervoor in aanmerking komt. In bijvoorbeeld de horeca, beveiliging en de taxibranche heb je vergunningen nodig om een bedrijf te beginnen.
     
  • Bedrijfslocatie
    Start op een plek die bij je bedrijf past. De meeste starters doen dit vanuit huis. Vraag bij de gemeente na of dit mag. Wil je starten vanuit een huurwoning? Vraag toestemming aan je huisbaas.
     
  • Afspraak maken
    Maak online een afspraak bij een van de KVK-kantoren om je bedrijf in te schrijven.
     
  • Huurcontract
    Huur je een bedrijfsruimte? Neem dan je huurcontract mee naar je afspraak bij KVK.
     
  • Uitkering
    Heb je een arbeidsongeschiktheids-, bijstands- of ww-uitkering? Vraag dan eerst bij je uitkeringsinstantie of je een eigen bedrijf mag inschrijven. Schrijf je je zonder toestemming in, dan word je misschien gekort op je uitkering.

Handig om te regelen voordat je je inschrijft
Niet verplicht, maar wel handig om voor je inschrijving te regelen:

  • Ondernemingsplan
    Maak een ondernemingsplan of business canvas. Hiermee bereid je je optimaal voor op de start van je bedrijf. En heb je financiering nodig, dan wil de bank of investeerder dat je een ondernemingsplan maakt.
     
  • Financiering
    Als je financiering nodig hebt, is het handig als je dit regelt voordat je je inschrijft bij KVK.
     
  • Domeinnaam registreren
    Wil je een website maken? Registreer je domeinnaam voor je inschrijving. Maak ook social media accounts aan met je bedrijfsnaam. Zodra je bent ingeschreven bij KVK is je bedrijfsnaam namelijk openbaar. Iemand anders kan dan onder jouw bedrijfsnaam een domeinnaam en social media accounts registreren.

Inschrijven bij KVK
Voordat je bij ons langskomt voor je inschrijving, vul je het online inschrijfformulier in. Deze gegevens moet je daarin invullen: 

  • Bedrijfsomschrijving
    Wat voor activiteiten doe je als ondernemer? Op basis van je bedrijfsomschrijving krijg je een SBI-code. Een KVK-medewerker bepaalt in overleg met jou welke code het beste bij je bedrijf past. De SBI-code gebruiken onder meer overheidsinstanties, brancheorganisaties, banken en verzekeraars.
     
  • Rechtsvorm
    Dit is de juridische vorm van je bedrijf. Welke rechtsvorm je kiest, bepaalt bijvoorbeeld in hoeverre je aansprakelijk bent. De meeste ondernemers worden zzp’er en starten een eenmanszaak.
     
  • Bedrijfsnaam
    Wat wordt de naam van je bedrijf? En voldoet je bedrijfsnaam aan de regels uit de Handelsnaamwet?

Regelen na je inschrijving
Na inschrijving krijg je direct je KVK-nummer mee. Ben je een eenmanszaak of vof begonnen, dan geven wij je gegevens door aan de Belastingdienst.

  • Btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer
    Van de Belastingdienst krijg je per post twee nummers. Je btw-id voor communicatie met klanten en leveranciers. En je omzetbelastingnummer voor communicatie met de Belastingdienst. Je kunt de nummers binnen twee weken na je inschrijving bij KVK verwachten.
     
  • Btw-aangifte
    Vanaf het moment dat je bent ingeschreven moet je btw-aangifte doen. Daarbij geef je aan hoeveel btw je bij klanten in rekening hebt gebracht en hoeveel btw je zelf hebt betaald over zakelijke aankopen. De meeste ondernemers doen dit elk kwartaal. Let op: ook als je nog niks hebt om aan te geven moet je aangifte doen.
     
  • Aangifte inkomstenbelasting
    Ieder jaar doe je aangifte inkomstenbelasting.
     
  • Administratie
    Als ondernemer ben je verplicht om je administratie goed bij te houden. Bewaar je administratie minimaal zeven jaar.
     
  • eHerkenning
    Soms heb je eHerkenning nodig. Bijvoorbeeld als je een andere rechtsvorm hebt dan een eenmanszaak. Of als je subsidies of vergunningen wilt aanvragen. Je kunt eHerkenning aanschaffen zodra je je KVK-nummer hebt.
     
  • AVG
    De Algemene Gegevens Verordening (AVG) is een wet over persoonsgegevens die geldt voor alle ondernemers. Met deze 10 vragen bepaal je wat je moet doen om aan de AVG-wet te voldoen. Zo word je AVG-proof en voorkom je een boete. Bekijk ook de video. 

Handig om te regelen na je inschrijving

  • Uurtarief
    Bepaal je uurtarief. Met de KVK-rekentool bereken je gemakkelijk welk uurtarief bij je past.
     
  • Verzekeringen
    Breng je risico’s in kaart en sluit de juiste verzekeringen af. Je privé verzekeringen dekken geen schade die je met je bedrijf maakt. Hiervoor heb je een bedrijfsverzekering nodig. In sommige branches zijn bepaalde verzekeringen verplicht. Check dit van tevoren.
     
  • Kleineondernemersregeling
    Is je omzet jaarlijks minder dan 20.000 euro? Kijk dan of de kleineondernemersregeling (KOR) interessant is voor je. Dit is een vrijstelling voor de omzetbelasting. Als je gebruikmaakt van de KOR hoef je geen btw-aangifte te doen.
     
  • Pensioen
    Regel je geen pensioen? Dan krijg je vanaf je pensioenleeftijd alleen AOW. Onderzoek op welke manier je pensioen kunt opbouwen als ondernemer, zodat je ook na je pensioen genoeg inkomen hebt.
     
  • Algemene voorwaarden
    Stel algemene voorwaarden op, zodat direct duidelijk is welke rechten en plichten jij en je klanten hebben.
     
  • Offerte en factuur
    Wat moet er op je offerte en factuur komen te staan? Het is handig om hiervoor vaste sjablonen te maken die je steeds kunt aanpassen.
     
  • Zakelijke rekening
    Open eventueel een zakelijke rekening. Dit is meestal niet verplicht, maar helpt je wel om overzicht te houden van je zakelijke en privé inkomsten en uitgaven.
     
  • Veiligheid
    Als je voor jezelf begint, ben je ineens voor iedereen vindbaar. Beperk ongewenste commerciële benadering en de kans op fraude en criminaliteit.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.